Als ik op reis ben, vind ik het altijd leuk om iets te weten te komen over hoe men daar tegen leiderschap aankijkt. Zo kan ik uren kijken naar de manier waarop mensen op marktjes te werk gaan, het personeel in restaurants met de gasten (maar vooral ook met elkaar) omgaan en de manier waarop managers handelen. Super leuk en leerzaam vind ik dat! Ook blader ik altijd door de lokale kranten of tijdschriften op zoek naar inspiratie.
Toen ik eerder dit jaar op het vliegveld in Sri Lanka was om terug naar huis te gaan, had ik nog wat rupees over. Op naar de boekhandel! Daar kocht ik het blad ‘LMD the voice of business, Sri Lanka’s pioneering business magazine’. En hoe leuk vind ik het dan om te lezen dat we aan twee verschillende kanten van de wereld soms met dezelfde dingen worstelen!
Zo begon een artikel met als titel ‘The search for brain power’ als volgt:
“Recently, I asked a friend who is Head of Operations of his firm what he wanted for Christmas. ‘A team with a brain!’ was the rather angry reply.”
De gefrustreerde manager kreeg het niet voor elkaar om zijn medewerkers te laten doen wat ze moesten doen en vroeg zich wanhopig af of zijn medewerkers nou echt zo dom waren of dat het hen gewoonweg niet interesseerde. Geen van beide waarschijnlijk, concludeerde de schrijfster van het artikel. Zij wees de lezers op een hiaat in leiderschapsontwikkeling en benadrukte dat effectief leiderschap zich in deze tijd minder dan voorheen focust op meesterschap van machines en processen. Het is volgens haar belangrijker om het brein, de persoonlijkheden en emoties te leren begrijpen en om te leren hoe je die kunt benutten om gezamenlijke doelen te behalen. Zonder inzicht in hoe het brein werkt en hoe het reageert op behoeften, is het moeilijk om dingen voor elkaar te krijgen middels het brein van je medewerkers.
Koren op mijn molen natuurlijk! Als je van de groep mensen waarvoor je verantwoordelijk bent een team wilt maken dat werkt aan gezamenlijke doelen, dan zul je contact met hen moeten maken. Je zult je in hen moeten verdiepen, hen willen begrijpen, willen weten wat hen drijft en moeten zoeken naar manieren om hun behoeften te verenigen met die van de organisatie. Dat is volgens mij een van de belangrijkste taken van de leider van nu.
En voor mij zelf…misschien toch maar eens gaan uitzoeken of ik terug kan naar Sri Lanka (mede) om haar te ontmoeten!