+31 6 47 47 22 67 info@managinghappiness.nl

Van de week las ik een artikel in Harvard Gazette dat ik echt heel inspirerend vond. Het gaat over dat gedrag niet alleen de (werk)omgeving bepaalt, maar dat je de omgeving ook kunt gebruiken om gedrag te veranderen. Voor mijn werk kijk ik niet alleen graag naar mijn eigen vakgebied, maar ook naar dat van anderen, in dit geval de wereld van design.

Het betrof een interview met een architectuurstudente die afstudeert op het onderwerp ‘architectuur en het menselijk lichaam’. De meeste objecten zijn tegenwoordig ontworpen om het ons makkelijk te maken. Dat is in heel veel opzichten fijn, maar het doet ons lichaam niet altijd goed. Wat nou als we eens dingen en gebouwen zouden ontwerpen die het ons niet makkelijker maken, maar die ons lichaam juist uitdagen en daarmee bijdragen aan onze gezondheid? Op die manier kunnen we wellicht met plezier gebruik maken van het object en tegelijkertijd werken aan een langer en gezonder leven. Dit is het uitgangspunt van haar afstudeerproject geworden.

Na te hebben gepraat met artsen, fysiotherapeuten, dansers, choreografen, onderwijzers, wetenschappers en natuurlijker gebruikers, is zij gekomen tot een nieuw ontwerp voor een bestaand kantoorpand. Het hele interieur is aangepakt en zodanig gebouwd dat de gebruikers niet rechtstreeks naar hun stoel worden gebracht waar ze vervolgens een paar uur achter elkaar zitten, maar juist worden uitgenodigd om te rekken en strekken, bewegen en klimmen, zitten en staan, liggen en springen. Liften zijn vervangen door trappen met verschillende hoogtes en pilaren zijn vervangen door klimrekken die niet alleen het gebouw ondersteunen, maar de gebruiker ook de mogelijkheid bieden om naar zijn werkplek te klimmen of erin te hangen.

Zoals ze zelf zegt, is dit misschien een extreem voorbeeld geworden, maar het is een van de vele voorbeelden die ik zie in de wereld van design waarbij ontwerpers zich ten doel stellen om bij te dragen aan ons welzijn en geluk.

Andersom kan het ook zo ervaarde ik in Hotel New York in Rotterdam. Volgens velen een prachtig hotel en in veel opzichten ben ik het daarmee eens. Maar toen ik daar logeerde tijdens een cursus voelde ik me op mijn kamer toch niet helemaal senang. Tuurlijk, ik had een heerlijk bed en een enorme badkamer. Maar de hoge ramen en het feit dat ze uitkeken op de binnenkant van het hotel in plaats van naar buiten gaf me toch een raar gevoel.

Hmmmm, maar eens de folder lezen die op het bureautje lag. Hotel New York was vroeger het hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn. Vanuit daar werden mensen geholpen om de oceaan over te steken op weg naar hun familie of juist daar vandaan. Het gebouw waarin mijn kamer zich bevond was de plek waar de administratie zich destijds bevond. Een enorme klus natuurlijk en om ervoor te zorgen dat dit zo efficiënt mogelijk gebeurde, meende de toenmalige eigenaar/baas dat het beter was als de mensen niet teveel werden afgeleid. Daarom waren alle ruimtes waar het personeel verbleef zo ingericht dat men niet naar buiten kon kijken maar op een muur uitkeek…vandaar mijn hoge ramen met beperkt uitzicht. Wel licht, geen afleiding. Niet helemaal Managing Happiness wat mij betreft 🙂

Door jouw gedrag beïnvloed je je omgeving, maar je kunt ook de omgeving gebruiken om gedrag te veranderen. Wil je hiervoor inspiratie, kijk dan eens in de wereld van design.

Meer weten over dit afstudeerproject? Lees hier het volledige artikel.

Share